5 Tips om op te letten bij het aanschaffen van webinar software

Als jij voor het eerst een webinar wilt geven, zijn er veel aanbieders waar je tussen kunt kiezen.
Er is gratis en betaalde software, programma’s die op zichzelf staan en software die onderdeel is van een groter geheel.

Als je je afvraagt waar je op moet letten tijdens de aanschaf van een webinar programma dat bij jou past, is dat een hele reële vraag. Het is heel makkelijk om door de bomen het bos kwijt te raken.

Er zijn een aantal zaken belangrijk om op te letten. 5 Tips

  1. Wat wil je bereiken? Denk dan aan groepsgrootte, interactie en rapportagemogelijkheden.
  2. Interactie: Hoe communiceer je met je publiek? Mogen ze met elkaar communiceren of niet? Hoe communiceer jij met jouw mede-presentator, Virtual Assistant of webinar assistent?
  3. Software: Is het programma met elke browser te bekijken of moet er eerst iets worden gedownload. Is er een proefperiode en hoe lang? Is er een samenwerking met jouw e-mailmarketingprogramma mogelijk? Is support inbegrepen?
  4. Schaalbaarheid: Hoe makkelijk is het om een webinar op te nemen, te versturen, of in een herhaling opnieuw te laten zien.
  5. Prijs: De prijzen lopen op van €9 tot €5000 per maand, afhankelijk van het platform, het aantal opties, aantal deelnemers en aantal webinars dat je per maand geeft. Wil je betaalde webinars geven? Let dan ook op in welke valuta jouw bezoekers kunnen betalen.

Waar ik zelf het liefst mee werk

Ik heb zelf een voorkeur voor WebinarGeek en Zoom. WebinarGeek is een Nederlands bedrijf en het programma werkt fijn en intuïtief. Er is een automatische opname functie. Je kunt vanuit het programma mails instellen die naar de inschrijvers gaat. Zo worden ze onder andere herinnerd aan de datum van jouw event. Daarnaast is het makkelijk te linken aan verschillende e-mailmarketing programma’s en betaalmethoden.

Bij Zoom kan je onder andere kiezen voor Zoom Meeting en Zoom Webinar. In Zoom Meeting zie je iedereen die tijdens de meeting de camera aan heeft. Ook kunnen deelnemers spreken, door hun microfoon aan te zetten. In Zoom Webinar zie en hoor je de kijkers niet. Dit is dan weer handig als je het event wilt opnemen om te kunnen delen. Je kunt in Zoom webinar wel iemand uit het publiek aanwijzen om mee te praten. Deze optie heb je niet in WebinarGeek.

Je kunt een webinar in je eentje geven. Wil je makkelijk je (eerste) webinar doen, schakel dan gerust hulp in. Er is best veel om op te letten tijdens een uitzending.
Wanneer je gebruik maakt van een webinar assistent, kan jij je concentreren op het presenteren en worden de randzaken voor je verzorgd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *